RPH BM KSSR



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA
KUMPULAN 1

TEMA
KISAH  DAN  TELADAN
TAHUN
4 Bijak
TAJUK
Kura-kura dan Monyet
MASA
8.30-9.30 pagi
STANDARD KANDUNGAN
4.2
Mengujarkan  bahasa  yang  indah  dan  menggunakan  bahasa  badan  secara  kreatif  semasa  bercerita  secara  didik  hibur.
STANDARD
PEMBELAJARAN
4.2.1
Mengujarkan ayat  yang  gramatis  dengan  sebutan  yang  betul  dan  intonasi  yang  jelas  serta  susunan  idea  yang  tepat  semasa  bercerita  secara  didik  hibur.
OBJEKTIF
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid-murid  dapat:
1.      Bercerita dengan menggunakan ayat  yang  gramatis  dengan  sebutan  yang  betul  dan  intonasi  yang  jelas.
AKTIVITI

1.    Guru  menunjukkan gambar monyet dan kura-kura. Murid bercerita tentang haiwan tersebut.
2.    Murid diperdengarkan certa “Monyet dan Kura-kura”.
3.    Murid membaca cerita “Monyet dan Kura-kura “ secara mentalis.
4.    Murid menyampaikan cerita secara beramai-ramai.
5.    Beberapa orang murid bercerita semula dengan sebutan dan intonasi yang jelas.
6.    Murid mencari perkataan berimbuhan apitan daripada petikan yang diberi.
7.    Guru menyenaraikan perkataan-perkataan yang diberikan oleh murid.
8.    Guru membimbing murid mencari kata akar bagi perkataan berimbuhan tersebut.
9.    Latihan :
a)Murid melengkapkan ayat dengan perkataan berimbuhan yang betul.
b)Murid membina lima ayat menggunakan perkataan berimbuhan yang diberi.
PEMULIHAN:
Murid mendengar rakaman cerita dan mengikut sebutan dan intonasi dengan betul.
PENGAYAAN:
Murid bercerita dalam kumpulan kecil tentang cerita yang pernah dibaca.
   10)Guru merumus isi pelajaran dan nilai murni.



PENGISIAN KURIKULUM
Ilmu : Sivik
Nilai  : Bekerjasama, rajin, kasih sayang.
EMK : TMK
KB  : Menilai
BCB : Membaca secara mekanis
BAHAN BANTU BELAJAR
LCD, benda maujud, lembaran kerja
PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


REFLEKSI




Kura-kura dan Monyet


Pada zaman dahulu, bersahabatlah seekor kura-kura dengan seekor monyet. Kura-kura suka bercucuk tanam sedangkan monyet pula asyik merayau dari sebatang pokok ke sebatang pokok kerana mencari makanan.

     Setelah lama menunggu, buah pisang tanaman kura-kura pun masak. Kura-kura berusaha untuk memetik buah pisangnya tetapi gagal. Lalu, ia meminta tolong pada monyet. Apalagi, betapa seronoknya monyet mendapat makanan kegemarannya itu. Ia tidak menghiraukan kura-kura yang asyik menunggu di bawah pokok itu. Monyet mencampakkan kulit-kulit pisang yang dimakannya itu ke bawah pokok.

     Kura-kura sangat marah. Hilang sabar menyebabkan kura-kura mencari pokok-pokok berduri, lalu diletakkannya di pangkal pokok pisang itu. Ia ingin mengajar kawannya yang hanya mementingkan diri sendiri.

     Setelah kenyang, monyet melompat turun daripada pokok. Kakinya telah tertusuk duri tajam dan mengaduh kesakitanlah ia. Dihempasnya kura-kura ke atas tanah, namun kura-kura tidak merasa sakit.

     Apabila kura-kura memberitahu bahawa dia hanya boleh mati kerana air, maka monyet pun memikul kura-kura ke tepi sungai. Dengan sekuat tenaganya, monyet mencampakkan kura-kura ke dalam sungai.

     Hatinya begitu puas melihat badan kura-kura tenggelam. Beberapa ketika kemudian, kura-kura timbul semula di hadapan monyet lalu mengucapkan terima kasih kerana menghantarnya ke tempat kegemarannya, iaitu air. Monyet sangat marah kerana ia diperbodohkan oleh kura-kura.


KATA IMBUHAN
KATA DASAR
1.       menghiraukan
hirau
2.       menyebabkan
sebab
3.       mementingkan
penting
4.       kesakitan
sakit
5.       dicampakkan
campak
6.       mengucapkan
ucap
7.       kegemaran
gemar
8.       meletakkan
letak
9.       diperbodohkan
bodoh























BAHASA MALAYSIA TAHUN 4

NAMA : _______________________________________                                                 TARIKH :  _________
Kelas :
ARAHAN : Isi tempatkosongdengan kata imbuhan yang sesuai.

1.       Siti ________ ______________ terimakasihapabilaayahnyamenghulurkanbungkusanhadiahkepadanya.

2.       Makanan _________________________ Dali ialahayamgorengdan sate.


3.       Kakakmenangiskeranatidakdapatmenahan ____________________________ yang dialaminya.

4.       Sebagaiseorangpelajar,  kitamestilah _____________________ pelajaran.

5.       Ali tidak ________________________ kata-kata ibunya.

6.       Kata-katanya yang kasar, _________________________________ diatidakdisenangiolehrakan-rakannya.

7.       Bekalanmakanan yang telahbasiitu  _________________________ kedalamlongkang.











Comments

Popular Posts